به دلیل همه گیری ویروس کرونا در سطح جهان، شرکت ها و سازمان های مختلف واکنش های مشخصی را در پیش گرفته و بودجه های بازاریابی خود را به شدت کاهش داده اند. حالا زمان آن فرا رسیده تا نگاهی دقیق تر به اقدامات نجات بخش شرکت های مختلف داشته باشیم.
انتشار سریع و وسیع ویروس کرونا، این سوال را در ذهن فعالان حوزه بازاریابی ایجاد نموده که چه اقداماتی را بایستی انجام داد تا بتوان از این شرایط غیرعادی، مخرب و به سرعت در حال تغییر، جان سالم به در برد. به منظور یافتن پاسخ این سوال و نحوه واکنش سازمان ها و شرکت های مختلف، نظرسنجی از بیش از 600 فعال حوزه بازاریابی در دو هفته گذشته انجام پذیرفته است.
در گام اول و به منظور درک بهتر چگونگی واکنش شرکت ها در زمان بحران کرونا، ماهیت فعالیت های فعلی شرکت ها در حوزه بازاریابی و برنامه های آتی آنان مورد توجه قرار داده شد و این نظرسنجی با محوریت موضوعات زیر آغاز گردید.
1. اطمینان از حفظ سلامت جانی کارمندان، ضمن حفظ بهره وری آن ها در انجام امور
2. تشکیل تیم های مشخص به منظور واکنش سریع در زمان و مکان مقرر
3. شکار سریع فرصت های کسب و کار
4. نظارت و به روزرسانی در زمان مشخص
5. انجام برنامه ریزی در همین امروز، برای بازسازی و بهبود شرایط
1. اطمینان از حفظ سلامت جانی کارمندان، ضمن حفظ بهره وری آن ها در انجام امور
بدون هیچ تردیدی، شرایط کنونی (شیوع ویروس کرونا) تاثیرات عمیقی را بر بخش بازایابی کسب و کارهای گوناگون بر جای گذاشته است. از بین افرادی که در این نظرسنجی شرکت نمودند، 79 درصد از عواقب آتی این تاثیرات ابراز نگرانی نموده و 82 درصد نیز از متاثر شدن فعالیت ها و کارهای روزانه خود سخن به میان آورده اند. با همه این اوصاف، این افراد از کلیه تصمیمات اتخاذ شده در سطح شرکت و سازمان خود ابراز رضایت نموده اند (82 درصد تا حد بسیار زیادی از این تصمیمات رضایت داشته اند). با این وجود، همچنان فضا برای بهبود هرچه بیشتر ارتباطات درون سازمانی مشاهده می شود.
آیا در سازمان شما نیز موارد زیر مشاده می شود؟
آمارهای حاصل از این نظرسنجی نیز در انتهای هر عبارت و در داخل پرانتز درج شده است.
- شاغلین در یک سازمان، به صورت مستمر و روزانه سایر افراد خارج از سازمان خود را از تاثیرات ویروس کرونا بر عملکرد سازمان خود مطلع می سازند. (60%)
- این افراد نیز به صورت مستمر و روزانه با کلیه همکاران درون سازمانی خود پیرامون رفتارها و احساسات مشتریان نسبت به عملکرد سازمان گفتگو می کنند و آنها را در جریان این مسائل می گذارند. (54%)
- گفتگو با مشتریان و مطلع نمودن آن ها از اقدامات و گام هایی که شرکت یا سازمان در این دوران بحرانی اتخاذ نموده است. (72%)
- تشکیل تیم های ویژه به منظور مدیریت عمل و عکس العمل های شرکت یا سازمان در این دوران (50%)
- به حالت تعلیق درآوردن هرگونه جذب نیروی انسانی جدید (48%)
- افزایش اقدامات شرکت یا سازمان در حوزه مسئولیت های اجتماعی (16%)
- ارائه تخفیفات مختلف به مشتریان به منظور تداوم و حفظ ارتباط آن ها با شرکت یا سازمان در این دوران بحرانی (34%)
- انجام تبلیغات مختلفی که صرفا مخصوص دوران کرونا ساخته شده اند (40%)
- طراحی سناریوهای مختلف جهت ارزیابی و سنجش میزان آمادگی شرکت یا سازمان برای آینده (26%)
- برخورد منفعلانه و عدم انجام موارد مذکور (5%)
بسیاری از شرکت ها و سازمان ها ممکن است با پشتکار زیاد، درصدد به روز نگاه داشتن مشتریان از اقدامات و فعالیت های خود در این دوران باشند. لذا همانگونه که در نمونه های بالا ذکر شد، اکثریت غالب بازاریاب ها در شرکت ها و سازمان های گوناگون (72%) با مشتریان خود تماس گرفته و عملکرد و اقدامات خود را برای عبور از این شرایط تشریح نموده اند. اما برخی نیز بر این باورند که بهره وری در این دوران، دچار آسیب شده است. در حدود 58 درصد بازاریاب ها بر این باورند که ویروس کرونا و واکنش سازمان یا شرکت متبوع ایشان، باعث ایجاد دست انداز و دشواری در انجام امور روزمره شده است. به همین منظور، برخی از سازمان ها و شرکت ها بایستی نیاز به برگزاری دوره های آموزشی را مدنظر قرار دهند تا بتوانند با توان بیشتر بر چالش های پیش روی خود متمرکز شوند.
آیا شیوع گسترده ویروس کرونا و واکنش های سازمان متبوع شما، بر عملکرد و شیوه های تصمیم گیری تیم کاری شما تاثیر گذاشته است؟
نتایج به دست آمده از این نظر سنجی را در زیر ملاحظه می نمایید:
- تغییرات به وجود آمده، غالبا روند انجام کارها را دشوار تر نموده است. ( 58% )
- تغییرات به وجود آمده، تاثیرات زیادی را بر روندهای کاری نداشته اند. ( 26% )
- تغییرات به وجود آمده، روند انجام کارها را تسهیل نموده است. ( 7% )
- تاکنون هیچ گونه تغییری رخ نداده و یا تغییرات بسیار اندک بوده اند. ( 9% )
2. تشکیل تیم های مشخص به منظور واکنش سریع در زمان و مکان مقرر
در این گونه تیم ها، غالبا مکانیسم هایی ایجاد می شود تا بتوان ضمن پاسخگو بودن، فرایند تصمیم گیری را تسریع کرد. این حالت را می توان با تشکیل تیم های چند وظیفه ای و سلسله مراتب کاملا شفاف ایجاد نمود. بنابر اظهارات بازاریاب های حاضر در این نظرسنجی، چنین تیم هایی در نیمی از سازمان های متبوع ایشان ایجاد گردیده است.
یافته های حاصل از این نظرسنجی حاکی از آن است سازمان هایی که در درون خود چنین تیم هایی را تشکیل داده اند، علارغم ناکافی بودن اطلاعات و داده ها در سطح بازار، اقدامات موثرتری را تاکنون در ابعاد مختلف کاری خود انجام داده اند. لذا، به طور قطع و به شرط تمرکز و عملکرد قاطع در دوران عدم قطعیت و اطمینان همچون دوران کرونا، سازمان ها و شرکت های گوناگون می توانند از فرصت موجود برای اصلاح شیوه های تصمیم گیری خود نهایت بهره برداری را داشته باشند.
در حال حاضر، درک این نکته که چه اتفاقاتی پیش روی محصول، برند، شبکه های توزیع، مشتریان و ابعاد گوناگون کسب و کار شما قرار دارد از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد، به ویژه این که بسیاری از سازمان ها در حال تجربه سراشیبی سقوط و نزول می باشند. اما در این میان، بازاریاب ها در جایگاهی قرار دارند که به خوبی می دانند در کجا ایستاده اند. از هر چهار بازاریابی که در این نظرسنجی مشارکت نموده اند، سه نفر بر این عقیده اند که در حال حاضر، سازمان ها داده هایی را که به آن ها دسترسی دارند برای بررسی نحوه تاثیرگذاری ویروس کرونا بر کسب و کار و مشتریانشان تا حدود زیادی کفایت کار آن ها را خواهد کرد. سوال زیر از بازاریاب ها پرسیده شد. پاسخ های ایشان را نیز در ادامه ملاحظه می فرمایید:
آیا فکر می کنید سازمان متبوع شما، داده های مناسب جهت ارزیابی و بررسی نحوه تاثیرگذاری ویروس کرونا بر کسب و کار و مشتریان را در اختیار دارد یا خیر؟
- داده های دریافتی و آنچه که در اختیار داریم، کاملا ناکافی است. ( 11% )
- داده های دریافتی و آنچه که در اختیار داریم، تا حدزیادی ناکافی هستند. ( 26% )
- داده های دریافتی و آنچه که در اختیار داریم، تا حد زیادی کفایت می کنند. ( 47% )
- داده های دریافتی و آنچه که در اختیار داریم، کاملا کافی هستند. ( 16% )
وقتی که سازمانی درست در موعد مقرر، این اطلاعات بنیادین را در اختیار داشته باشد، بدون تردید در جایگاه بهتری قرار خواهد گرفت تا بتواند نسبت به چگونگی بهره برداری از فرصت های فعلی و آتی کسب و کار، اندیشه نموده و تصمیمات درست را اتخاذ نماید. همچنین، این اطلاعات می توانند، ضمن کمک به درک هرچه بهتر وضعیت کنونی کلیه داشته های سازمانی موجود برای شناسایی تاثیرات تغییرات بالقوه آتی، مبانی لازم برای ایجاد سناریوهای مختلف برنامه ریزی را نیز شکل دهند.
دراختیار داشتن دارایی و سرمایه نقد، در زمان های بحران که هیچ چیزی در جای خود قرار ندارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
ادامه دارد ...
از حسن توجه و شکیبایی شما بینهایت سپاسگزاریم.
مشتاق دریافت نظرات ارزشمند شما نیز می باشیم.